Kindertherapeut merkt gevolgen van kennisgerichte maatschappij, lezen we in het Nederlands Dagblad: https://www.nd.nl/opinie/
De schrijfster merkt dat de kinderen die nu vastlopen vroeg moesten beginnen met abstracte zaken – zoals letters herkennen.
De verschillende ontwikkelingsgebieden hebben vervolgens speciale aandacht nodig – van bijvoorbeeld een kindertherapeut.
Als oud “KLOSSER” ben ik het helemaal eens met de schrijfster, dat een brein echt niet sneller rijpt als vroeger (halverwege 1900 was kind schoolrijp als het met zijn rechterarm over zijn hoofd het linkeroor kon pakken).
Vanaf het begin van de basisschool in 1985 is er m.i. al teveel aandacht voor de cognitieve ontwikkeling. De werkbladen, die vroeger gebruikt werden voor oudste kleuters, werden hoe langer hoe meer als doel op zich ingevoerd en ook voor de jongere kleuters.
Daardoor werden jonge kleuters min of meer gedwongen om te vroeg in het platte vlak (abstract) te gaan werken, terwijl hun ontwikkeling er nog niet aan toe was.
Ouders vinden het dan wel prachtig als het kind op 3-4 jarige leeftijd kan tellen, maar als het niet weet dat 8 meer is dan 3, dan is er vaak alleen sprake van een kunstje aanleren i.p.v. getal besef.
Het gebruik van testen, rapportages etc. en de huidige prestatiemaatschappij werken teveel aandacht voor de cognitieve ontwikkeling sterk in de hand.
Laat kinderen de wereld om zich heen spelenderwijs ontdekken en leren en zorg dat de basis goed is.
Als het fundament goed is, dan pas kan er gebouwd/ontwikkeld worden.