Op 15 mei stond er een artikel in het Parool over het Finse onderwijs.
Elly Dienske (kerngroeplid WSK) reageerde:
Opinie: ‘Fins onderwijs werkt omdat basisonderwijs pas begint bij zeven jaar’
In Het Parool van 15 mei werden een aantal belangrijke verschillen tussen het Finse en het Nederlandse onderwijs aangehaald. Toch werden in het stuk een aantal basale redenen voor de goede resultaten van het Finse onderwijs niet expliciet vermeld.
In Finland begint het basisonderwijs bijvoorbeeld pas op zevenjarige leeftijd en dat betekent vóór die tijd geen onnodige druk op schoolse vaardigheden, zoals lezen, schrijven en rekenen.
Sinds het ontstaan van het basisonderwijs in Nederland (1985) verdween de speciale opleiding voor het onderwijs aan kleuters. Kleuters worden sindsdien meer en meer als schoolkinderen benaderd en moeten boven hun ontwikkelingsniveau presteren.
De belangrijkste boodschap is – of zou moeten zijn – dat kinderen vanaf hun geboorte tot zeven jaar de opvoeding krijgen die aansluit bij hun ontwikkeling en dat hun leerkrachten daar (weer) goed voor opgeleid moeten worden. Wie weet kan Nederland Finland dan wel evenaren in de ranglijst!
Hieronder het bericht waar Elly op reageerde:
Scholieren in Finland scoren internationaal torenhoog, terwijl ze tot hun vijftiende met alle niveaus door elkaar in de klas zitten. Het geheim zit hem in peruskoulu: een basisonderwijssysteem dat individuele verschillen respecteert.
‘Finland heeft een uitstekende afspraak gemaakt met zijn burgers,’ schreef de Amerikaanse onderwijsadviseur Leonard Finkelstein in het tijdschrift Education Week. ‘De Finnen eren, vieren en helpen hun docenten, en de docenten brengen op hun beurt de nationale consensus over leren tot volle wasdom. Hun leerlingen behoren tot de best opgeleide ter wereld.’ Dat klopt: Finse scholieren scoren internationaal torenhoog. Op de Pisaranglijst (het Programme for International Student Assessment) van de Oeso behoort Finland sinds 2000 tot de best presterende landen.
Ik denk dat het heel goed is dat Finland pas op latere leeftijd begint aan basisonderwijs. Kleuters zitten inderdaad in een andere ontwikkelingsfase en er is teveel nadruk op prestaties. Samen spelenderwijs leren en ontdekken zou het uitgangspunt moeten zijn, is mijn idee.
Blij met het Finse model, waarin kleuters nog kleuters mogen/kunnen zijn i.p.v. schoolkind!
Hopelijk komt nu de tijd dat ook in Nederland weer aandacht voor ontwikkeling van kleuters & aparte opleiding voor leerkrachten kleuteronderwijs (weer) komt.