We gaan een inspirerende dag tegemoet op 9 maart!
Het programma van HART voor de kleuter ziet er als volgt uit:
09:30u (vanaf) binnenkomst met koffie en thee
10:00u opening met Vera Oltmans en Tonny Sijm / een duo betrokken en vrolijke kleuterspecialisten
10:15u lezing / Annemieke Hoogeboom / Over wat reflexen en leren met elkaar te maken hebben; welke mooie dingen er gebeuren als slechts eenvoudige oefeningen het brein en zenuwstelsel helpen om zenuwverbindingen tot stand te brengen en dat de volgorde van ontwikkeling van de basisvaardigheden van belang is bij het begeleiden van kinderen / https://www.wonderwijs-
10:50u einde lezing, op pad naar workshops
11:00u workshopronde 1*
11:50u einde ronde 1
11:55u plenair momentje: OCW Proefproject
12:15u lunch en infomarkt
13:20u lezing / Hans Stroes / Als ontwikkelaar en onderzoeker op het gebied van beweging, (gast-) docent en Motorisch Remedial Teacher weet ook hij dat we zonder bewegen nergens komen. De kleuters van 2024 zijn minder handig in vergelijking met toen wij allemaal de kleuterleeftijd hadden. Toen was er geen handengym. Nu wel! Hoe leuk is een beweeghoek in (in?) de klas! / https://allesinbeweging.net/
13:50u einde lezing, op pad naar workshops
13:55u workshopronde 2**
14:45u einde ronde 2
14:45u koffie en thee en naar de plenaire zaal
15:05u lezing / Betsy van de Grift /‘De druk van de doorgaande leerlijn’
Al sinds de wet op het kleuteronderwijs (1955) wordt ‘de doorgaande leerlijn’ als argument gebruikt om dat aanbod aan kleuters te integreren in het basisonderwijs.
Wat betekent ‘de doorgaande leerlijn’ nou precies en welke doelen worden er mee nagestreefd? En wat zijn de bedoelde en onbedoelde gevolgen ervan geweest voor kleuters – en inmiddels ook voor peuters -?
Betsy van de Grift, auteur van onder andere ‘Peuteren en Kleuteren’ en ‘De
Kleutervriendelijke School’ plaatst de ontwikkeling van peuter- en kleuteronderwijs in een historische en maatschappelijke context en legt uit hoe die leidt tot dolende jonge kinderen in de klas, die bloot worden gesteld aan methodendrang en activiteitendwang. Betsy streeft ernaar duurzame impulsen te geven aan het pedagogisch en educatief aanbod aan 0-7 jarigen. / https://www.betsyvandegrift.
15:55u plenaire afronding
*Workshopronde 1
1 Annemieke Hoogeboom > verdieping van de hoofdlezing over reflexintegratie – o.a. over hoe je merkt wanneer oefeningen nodig zijn en natuurlijk over de kinderen die tot bloei gekomen zijn met deze aanpak.
2 Elly Dienske en Nanda Zonjee > In ‘Over de streep’ laten we iets zien van onze moeite als kleuterleerkrachten en geven we elkaar support. Door het delen vinden we de vonk van enthousiasme, voor zover die verdwenen was, weer helemaal terug. Na dit symposium weer terug op school kunnen we goed opkomen voor onszelf én voor goed onderwijs aan onze jonge leerlingen.
3 Emmy Lugthart > Is het kind klaar voor de school en/of is de school klaar voor het kind?
Tijdens deze workshop verkennen we dilemma’s die leerkrachten dagelijks ervaren bij het onderwijzen van kleuters. Aan de hand van een persoonlijk thema/dilemma gaan we actief aan de slag. We onderzoeken mogelijkheden om verbeteringen/veranderingen aan te brengen in de dagelijkse praktijk. Dit aan de hand van de Cirkel van Invloed van Stephen Covey.
4 Guy Stevens > Schrijver van het boek: Help! Te veel kinderen vallen uit op school. Werken aan ontwikkelend leren. We willen de kinderen graag, goed en zelfstandig zien leren als ze wat ouder zijn. Daarom in deze workshop behalve over het nut van zinvolle zintuiglijke ervaringen ook een praktische invulling daarvan, zoals bewegingen, sociaal contact, vrij spel en typische kleuteractiviteiten zoals rijmen en puzzelen. Want deze ervaringskansen maken uit voor het latere concentratievermogen, het lateralisatieproces en de start van de executieve functies! Waarnemen en informatie verwerken op kleutermanier heeft namelijk positieve gevolgen voor het latere leren en concentreren. http://ontwikkelend-leren.be/
5 Vera Oltmans en Tonny Sijm > Over werklessen bij de kleuters. Want dat is een hele organisatie, maar als die staat… de basis voor een geweldige uitvoering.
6 Marjon van Sambeek > Vanuit haar kinderergotherapeutische achtergrond is ze betrokken geraakt bij het ontwikkelen van schrijfmethodes. Ze komt te veel kinderen tegen die hebben leren schrijven toen ze er nog niet klaar voor waren. Hier leer je hoe je kunt zien wanneer kinderen toe zijn aan schrijfonderwijs – met uiteindelijk een klas vol leesbare handschriften als beloning (voor je collega’s over een paar jaar)! / https://www.deschrijfladder.
7 Pim van Dort > Techniek zonder digitale middelen! Laat je verrassen en je horizon verruimen voor wat er mogelijk is met techniek en programmeren – ja, met kleuters! / https://pmot.nl/
8 Johannes Kooreman > De film Het kind en het badwater (première 14 februari 2024)
Kom in deze ronde de documentaire bekijken! De volgende ronde kun je in gesprek met de regisseur en anderen! / https://www.youtube.com/watch?
9 Pam Comfurius > Als beleidsadviseur van de Brancheorganisatie Kinderopvang maakt Pam zich sterk voor een goede benadering van peuters. In deze deelsessie gaat het over voorschoolse educatie, de samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs (dat is nog niet zo gelijkwaardig op dit moment) en de constructieve rol die kleuterleerkrachten en directies in dit proces kunnen spelen.
**Workshopronde 2
1 Elly Dienske en Nanda Zonjee > In ‘Over de streep’ laten we iets zien van onze moeite als kleuterleerkrachten en geven we elkaar support. Door het delen vinden we de vonk van enthousiasme, voor zover die verdwenen was, weer helemaal terug. Na dit symposium weer terug op school kunnen we goed opkomen voor onszelf én voor goed onderwijs aan onze jonge leerlingen.
2 Emmy Lugthart > Is het kind klaar voor de school en/of is de school klaar voor het kind?
Tijdens deze workshop verkennen we dilemma’s die leerkrachten dagelijks ervaren bij het onderwijzen van kleuters. Aan de hand van een persoonlijk thema/dilemma gaan we actief aan de slag. We onderzoeken mogelijkheden om verbeteringen/veranderingen aan te brengen in de dagelijkse praktijk. Dit aan de hand van de Cirkel van Invloed van Stephen Covey.
3 Guy Stevens > Schrijver van het boek: Help! Te veel kinderen vallen uit op school. Werken aan ontwikkelend leren. We willen de kinderen graag, goed en zelfstandig zien leren als ze wat ouder zijn. Daarom in deze workshop behalve over het nut van zinvolle zintuiglijke ervaringen ook een praktische invulling daarvan, zoals bewegingen, sociaal contact, vrij spel en typische kleuteractiviteiten zoals rijmen en puzzelen. Want deze ervaringskansen maken uit voor het latere concentratievermogen, het lateralisatieproces en de start van de executieve functies! Waarnemen en informatie verwerken op de kleutermanier heeft namelijk positieve gevolgen voor het latere leren en concentreren.
4 Vera Oltmans en Tonny Sijm > Over werklessen bij de kleuters. Een goede organisatie is de basis voor een geweldige uitvoering.
5 Marjon van Sambeek -> Vanuit haar kinderergotherapeutische achtergrond is ze betrokken geraakt bij het ontwikkelen van schrijfmethodes. Ze komt te veel kinderen tegen die hebben leren schrijven toen ze er nog niet klaar voor waren. Hier leer je hoe je kunt zien wanneer kinderen toe zijn aan schrijfonderwijs – met uiteindelijk een klas vol leesbare handschriften als beloning (voor je collega’s over een paar jaar)!
6 Pim van Dort > Techniek zonder digitale middelen! Laat je verrassen en je horizon verruimen voor wat er mogelijk is met techniek en programmeren – ja, met kleuters!
7 Johannes Kooreman -> Vanmiddag gaan we in gesprek met de regisseur en anderen over de documentaire Het kind en het badwater. / lerenvankinderen@gmail.com
8 Pam Comfurius > Als beleidsadviseur van de Brancheorganisatie Kinderopvang maakt Pam zich sterk voor een goede benadering van peuters. In deze deelsessie gaat het over voorschoolse educatie, de samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs (dat is nog niet zo gelijkwaardig op dit moment) en de constructieve rol die kleuterleerkrachten en directies in dit proces kunnen spelen.
9 Kennisland https://www.kl.nl/ heeft onderzoek gedaan naar het beroepsbeeld van de leraar en wil daar graag over in gesprek met het werkveld! Meer informatie vind je op https://beroepsbeeldleraar.nl/
Hartelijk welkom!
Hi,
Hoe gaat het aanmelden voor de workshops? Ik zou het namelijk jammer vinden als ik niet naar de workshops van mijn keuze zou kunnen. Ik zie bij het bestellen van de kaartjes geen mogelijkheid om mijn voorkeur op te geven,
Wat betreft de aanmelding voor workshops, we snappen het dilemma en als men zijn workshop wil is ons advies om op tijd te komen, dan kan je er vast nog heen. We leggen namelijk weer briefjes neer.