Graag vraag ik uw aandacht voor de ontwikkeling van de kleuter, die momenteel op een verkeerde manier beïnvloed wordt. Een kleuter maakt een geheel eigen ontwikkeling door, die voor ieder kind persoonlijk anders is. Er is geen meetlat naast te leggen en te zeggen dat ieder kind op dezelfde leeftijd hetzelfde kan. Kleuters ontwikkelen zich veel grilliger en kunnen nog niet schools leren. Nu wordt dit wel toegepast, maar het beklijft niet. Vraagt u dit maar na bij de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs en aan vele kleuterleidsters die volgens de oude opleiding zijn opgeleid. Wilt u alstublieft een grondig onderzoek in laten stellen naar het beleid ten aanzien van het kleuteronderwijs. Dan krijg ik in mijn praktijk hopelijk weer kinderen die wel de basis van het rekenen begrijpen en dat niet in groep 5 nog moeten leren. In de bijlage treft u een brief aan die we namens de WSK hebben gestuurd naar de Vaste Commissie van OCW met daarin punten die u in uw onderzoek kunt gebruiken.
Erica Kruijk
Eén van de brieven die gezonden is naar de kamerleden die