Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Heb je ook zo’n schoen?

Over directe instructie bij kleuters. Uit een verslag tijdens een stage van een onderwijsassistent in een kleuterklas.

“In de sinterklaastijd worden er natuurlijk schoenen geknutseld.

Wie wil, mag een schoen vouwen.

Om het voor de kinderen makkelijk te maken, leg ik het voorbeeld van de gevouwen schoen hetzelfde voor me neer als de kinderen. Verbaasd constateer ik hoe ze gespiegeld aan mij werken.

Zo gaan ze aan de achterkant van de schoen schuine hoeken vouwen, terwijl die nou juist bij de neus van de schoen horen.

Ik vind het zo grappig, want dit doen ze dus nog bijna allemaal.

Het blijkt daarnaast voor de kinderen ook een hele puzzel om uit te dokteren aan welke kant van het papier je  de lijm moet aanbrengen.

Ze doen het op de schuine flapjes. Maar na het vouwen blijkt de lijm toch écht aan de verkeerde kant te zitten.

En daar blijken ze heel consequent in te zijn. Nu ik het verslag van deze opdracht over directe instructie typ, besef ik dat ik dit soort dingen door begin te krijgen.

Kleuters zijn zo’n grappig ‘volkje’. Ze kijken namelijk nog op geheel eigen wijze en die is anders, heel anders dan bij schoolkinderen!”

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *