Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!
Meten in het onderwijs en de oplossing van de onderwijscrisis
In het onderwijs is een crisis gaande. Die is zich bovendien aan het verdiepen. Hoe komt dit?
Vanuit de wetenschap is de verklaring voor de onderwijscrisis en voor haar verdieping dat er verkeerd wordt gemeten: in het meten van de leerlingen, in het ontwerpen van leermiddelen en bij het beoordelen van leerkrachten.
Proeven en tests
Kinderen en hun onderwijs kunnen op twee manieren worden bepaald: met proeven en met tests.
Proeven zijn op de psychologische ontwikkeling gebaseerd; tests op statistische berekeningen met getalsmatige data als kalenderleeftijden en scores op meerkeuzetoetsen.
Papieren werkelijkheid
Het Nederlandse officiële onderwijsbeleid zit op de testlijn. Daar vloeien ondermeer lettertraining en leesles aan kinderen die daar niet aan toe zijn, uit voort.
Het onderwijsbeleid is daarom op een papieren werkelijkheid gebaseerd en niet op de ontwikkeling van kinderen van vlees en bloed.
Webinar
In de webinar komen onder meer aan bod:
Meten bij kleuters:
Proeven? Ja!
Tests? Nee!
Ewald Vervaet geeft het webinar. Ewald is ontwikkelings- en leespsycholoog en lid van de kerngroep van de WSK (Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs).