De werkgroep strijdt voor de erkenning van kleutergericht onderwijs. Hij wil ervoor zorgen dat de kleuterperiode als aparte ontwikkelingsfase opnieuw een plaats krijgt in het Nederlandse onderwijs(beleid).
De werkgroep wil een halt toeroepen aan de toename van onderwijsmethoden, programma’s en toetsen waarin van kleuters alleen maar vermeerdering van feitenkennis wordt verwacht in plaats van persoonlijke ontwikkeling.
Een liefdevolle omgeving, waarin kinderen zich op hun unieke, eigen wijze mogen en kunnen ontwikkelen en waarin de leerkracht oog mag hebben voor al hun specifieke talenten is hard nodig – deze vormt namelijk hét fundament voor een respectvolle samenleving.
Laat de kleuter weer kleuteren
Als u het eens bent met deze gedachtegang, hopen we, dat u onder het kopje ‘steunbetuiging’ uw handtekening wilt plaatsen, tevens hebt u de mogelijkheid een bericht achter te laten. Wij hebben namelijk ook uw hulp dringend nodig om de gewenste verbetering van het kleuteronderwijs mogelijk te maken.
Dank u wel.
Meer weten?
Ik ben pas afgestudeerd met als specialisatie ‘onderbouw’. Ik vind dat wij op de pabo veel te weinig kleuterspecifieke kennis hebben opgedaan en ben blij dat mijn mentor een KLOSser is, van haar heb ik ontzettend veel geleerd (en leer ik nog steeds). Ik steun jullie werk!!
TB
Supergoed waarvoor jullie je sterk maken!
Ik ben ervan overtuigd dat jullie het bij het goede eind hebben en hoop dat deze mening zich zal uitbreiden als een olievlek. Ik hoop en verwacht dat ook op hoger niveau er gevolg aan zal worden gegeven
LB
Laat de kleuters toch
SPELEND LEREN
en niet methodisch leren
Goed initiatief! Ik steun jullie werk volledig.Ik sta nu vier jaar in een kleuterklas en ik volg mijn Master Sen voor specialisatie jonge kind en ik ben heel trots op dit mooie vak. Ik draag het graag uit en ik strijd ook voor het jonge kind. Ik zie dagelijks in mijn praktijk hoe kinderen de wereld om hen heen ontdekken via spel.
Bezieling; er bestaat een taal die iedereen begrijpt, dat is de taal van de geestdrift. Dingen die je doet met hart en ziel. Op zoek naar iets wat je wilt of waar je in gelooft
(Paul Coelho)
In mijn dagelijkse werk met het jonge kind is de bezieling mijn drijfveer en ook de pit van mijn werk. Bezieling kan je ook zien als in ‘flow’ zijn. Dit probeer ik ook bij de kinderen teweeg te brengen omdat deze staat van betrokkenheid de motor is van hun ontwikkeling. Ik wil dat jonge kinderen zich veilig en competent voelen om de wereld om hen heen via spel te ontdekken in een rijke leeromgeving.
Fantastisch dat er mensen zijn die kleuters begrijpen!! Heel veel dank alles wat jullie ondernemen in het belang van kleuters!!
JMP