Francis is 32 jaar en een gepassioneerd kleuterjuf. Zij legt een link tussen het verdwijnen van de puurheid van kleuters en de moeite die veel volwassenen hebben met
het ontdekken van wie ze zelf zijn:
“In mijn ogen begint het kwijtraken van deze puurheid wanneer kinderen naar school gaan. Kleuters willen ontdekken, zijn nieuwsgierig en leergierig en leren m.n. via de zintuigen. Op school worden ze al snel geconfronteerd met werken op het platte vlak. Moeten ze eind groep 2 al behoorlijk wat letters kennen en al wat rekenvaardigheden beheersen. Dit gaat ten koste aan de zaken die zo vreselijk belangrijk zijn voor kleuters. Laatst was ik met een collega in gesprek en zij vertelde dat ze bijna geen tijd meer heeft om te knutselen, muziekles te geven en thema’s als sociale vaardigheden regelmatig in de kring te behandelen. We moeten drie keer per week een les uit de map Fonemisch bewustzijn geven, 1 keer per twee weken een les uit Alles telt, iedere week een letter van de week aanbieden én twee keer per week een woordenschatlesje geven volgens een bepaalde methode. Veel leerkrachten raken hierdoor hun creativiteit die zo belangrijk is voor de kinderen kwijt en staan daardoor met veel minder plezier voor de klas. Als je de kleuters ook nog aan hun beweging wil laten komen (en dat is heeeeel belangrijk) door goed buiten te spelen en te gymen, blijft er heel weinig tijd over voor andere (veel
belangrijkere) dingen. Heel veel collega’s geven aan weinig tijd voor knutselen te hebben omdat ze zoveel lesjes moeten geven…
Doordat er buiten de klas ook nog zo ontzettend veel werk bijkomt, m.n. in de vorm van administratie, zijn veel leerkrachten moe en dat heeft weer zijn uitwerking op de kinderen. Hier word ik heeeeel verdrietig van. In het kleuteronderwijs sta je aan de basis en door alles wat ons opgelegd wordt, is er weinig tijd om nog echt aan de
basis te werken. Een kleuter mag geen kleuter meer zijn. Ik hoor van ouders ook terug dat kinderen ontzettend moe zijn als ze thuiskomen, niet zo vreemd natuurlijk. Ze kunnen zichzelf bijna niet meer zijn en moeten de hele dag door van alles waar ze vaak nog niet aan toe zijn doen. Veel kinderen passen zich snel aan, dit doordat ze graag gehoorzaam willen zijn en lief gevonden willen worden. Ze mogen dan niet zijn wie ze zijn en op latere leeftijd kost het veel mensen vaak de grootste moeite om te ontdekken wie ze zijn. Kijk maar naar het aantal mensen dat met psychische problemen zit….. laat de kleuter weer kleuter zijn!!!”
Het is triest dat wij de eigen waarneming opgeven voor een wetenschappelijke manier van denken.
Gelukkig zijn er mensen in ons land(en rest van de wereld) die scholen stichten waar kinderen zichzelf kunnen en mogen zijn.
En ik ben blij dat mijn dochter vanaf haar 6e tot nu, op zo’n school is geweest en zelf gekozen heeft voor haar VMBO school, waar ze het geweldig, zelfstandig en creatief “doet”.
Ik ben ook blij dat ik met mijn PABOdiploma, niet het reguliere onderwijs in ben gegaan, maar al ruim 7 jaar zo’n school als baan heb.
Kijk op http://www.democratischescholen.nl/index.php/PDS/DemocratischOnderwijs,
en durf ervoor te gaan!!
Goed plan! Mensen stuur je kind naar dit soort scholen, want we wonen in een VRIJ land, en waarom MOETEN onze kinderen dan al zoveel??
Prima laten we ervoor zorgen dat we allemaal naar het vmbo gaan, te beginnen met kinderen van leerkrachten en ondernemers. Benieuwd of je nog zo vrolijk bent als je kind niet aan de cito mag meedoen of een score van 530 haalt.
Wat is er mis met het VMBO?
Doe normaal, jij bent toch ook goed terecht gekomen, mag ik hopen? En heb jij ook op de kleuterschool al lesjes moeten doen? Ik ben 54 jaar en heb dat gelukkig niet gehad en ben ook HBO niveau hoor! Kinderen MOETEN tegenwoordig al zo veel………te veel!
Inderdaad, wat is er mis met het VMBO?
Ik ben docente op een school voor VMBO en ervaar dat veel kinderen met het advies VMBO en op het VMBO zelf last hebben van het beeld dat volwassenen zoals u hebben van dit type onderwijs.
Daarnaast krijgt onze economie een enorme klap als we de vacatures binnen de technische sector in de toekomst niet voldoende kunnen invullen met daartoe juist opgeleide beroepskrachten. Dus lang leve het VMBO!
Helemaal eens met dit verhaal.
Het wordt tijd dat het anders wordt. Weg met de scholen zoals we die nu kennen. Weg met het conditioneren van brave volgzame wezens. Weg met de volwassenen die denken dat ze weten hoe het moet. Weg met de kerken, weg met de calvinisten, weg met de brave hendrikken, weg met de fatsoensrakkers.
Be a Rebel. Doe waar je zin in hebt. Beschadig geen andere mensen maar doe gewoon wat goed voelt.
Een vreselijk slechte ontwikkeling in het onderwijs! Steeds meer is alles gericht op economie en steeds minder op een gezonde ontwikkeling van het mensje… Als samenleving zijn we al zo neurotisch en a-sociaal; met dit onderwijs gaat het er echt niet beter op worden.
Hou als ouders je kinderen thuis tot groep 3, want dan moeten ze wettelijk verplicht naar school. Thuis is de beste omgeving voor een kind.
V.a. 6 jr zijn kinderen volledig leerplichtig; v.a. 4jr deels. Mijn dochter heb ik 1,5 jr lang bewust niet op vrijdag naar school laten gaan. Eigenlijk i.v.m. andere redenen.
Op advies van schoolhoofd wel ruim vóór haar 6e verjaardag naar volledige week gegaan (i.v.m. wennen aan ’t regime van gr.3)
helemaal eens, moeders verplicht twee jaar thuis met recht op terugkeer naar hun baan
Met een vrijstelling voor onderwijs kun je je kinderen veel langer thuis houden. Het aanvragen van een vrijstelling geschied door middel van een brief aan je gemeente. Een opzet voor een dergelijke brief is op internet te vinden. Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel!
groetjes
Thuis is inderdaad de primaire omgeving voor een kind, maar school is ook belangrijk voor ze. Ze leren daar andere leeftijdgenootjes kennen en met hun spelen en interacteren. Helaas, zoals het stuk ook zegt, is het onderwijs teveel gericht op presteren. Ik snap dan ook helemaal niet waarom al die methodes worden ingevoerd. De mensen in de overheid hadden dat toch ook niet en die zijn toch goed terecht gekomen? Ik zeg: terug naar de basis en dat is voor de kleuter lekker knutselen, aan gym doen in het speellokaal en spelenderwijs wat dingen aanleren om zo voor te bereiden op groep 3 en volgende. En voor de basisschool alleen die dingen aanleren die echt belangrijk zijn, zoals rekenen en taal en ook daar het kind kind laten zijn (en dan met name laagste groepen).