Kleuters willen ontdekken, zijn nieuwsgierig en leergierig… (23)

Francis is 32 jaar en een gepassioneerd kleuterjuf. Zij legt een link tussen het verdwijnen van de puurheid van kleuters en de moeite die veel volwassenen hebben met
het ontdekken van wie ze zelf zijn:

“In mijn ogen begint het kwijtraken van deze puurheid wanneer kinderen naar school gaan. Kleuters willen ontdekken, zijn nieuwsgierig en leergierig en leren m.n. via de zintuigen. Op school worden ze al snel geconfronteerd met werken op het platte vlak. Moeten ze eind groep 2 al behoorlijk wat letters kennen en al wat rekenvaardigheden beheersen. Dit gaat ten koste aan de zaken die zo vreselijk belangrijk zijn voor kleuters. Laatst was ik met een collega in gesprek en zij vertelde dat ze bijna geen tijd meer heeft om te knutselen, muziekles te geven en thema’s als sociale vaardigheden regelmatig in de kring te behandelen. We moeten drie keer per week een les uit de map Fonemisch bewustzijn geven, 1 keer per twee weken een les uit Alles telt, iedere week een letter van de week aanbieden én twee keer per week een woordenschatlesje geven volgens een bepaalde methode. Veel leerkrachten raken hierdoor hun creativiteit die zo belangrijk is voor de kinderen kwijt en staan daardoor met veel minder plezier voor de klas. Als je de kleuters ook nog aan hun beweging wil laten komen (en dat is heeeeel belangrijk) door goed buiten te spelen en te gymen, blijft er heel weinig tijd over voor andere (veel
belangrijkere) dingen. Heel veel collega’s geven aan weinig tijd voor knutselen te hebben omdat ze zoveel lesjes moeten geven…
Doordat er buiten de klas ook nog zo ontzettend veel werk bijkomt, m.n. in de vorm van administratie, zijn veel leerkrachten moe en dat heeft weer zijn uitwerking op de kinderen. Hier word ik heeeeel verdrietig van. In het kleuteronderwijs sta je aan de basis en door alles wat ons opgelegd wordt, is er weinig tijd om nog echt aan de
basis te werken. Een kleuter mag geen kleuter meer zijn. Ik hoor van ouders ook terug dat kinderen ontzettend moe zijn als ze thuiskomen, niet zo vreemd natuurlijk. Ze kunnen zichzelf bijna niet meer zijn en moeten de hele dag door van alles waar ze vaak nog niet aan toe zijn doen. Veel kinderen passen zich snel aan, dit doordat ze graag gehoorzaam willen zijn en lief gevonden willen worden. Ze mogen dan niet zijn wie ze zijn en op latere leeftijd kost het veel mensen vaak de grootste moeite om te ontdekken wie ze zijn. Kijk maar naar het aantal mensen dat met psychische problemen zit….. laat de kleuter weer kleuter zijn!!!”

 

34 reacties

  • Rob

    De afgelopen kabinetten hebben het onderwijs meetbaar willen maken, zoals bijna alles in deze economische samenleving, en dit heeft effect gehad.
    Het hele onderwijs van nu heeft de nadruk op gemiddeld; en dat begint al bij de kleuters. Alle kleuters moeten hetzelfde knutselen, en dat ziet er eng genoeg ook allemaal heel erg hetzelfde uit. Het verdere verloop in het basisonderwijs is niet veel anders; van alle kinderen worden dezelfde prestaties verwacht op dezelfde momenten. Individualisme wordt niet gewaardeerd en vaak bestraft door dit systeem. Het vreemde is dat in dit land van individuen men dit toch lijkt te accepteren.

  • F van Hal

    Klopt volledig.Kinderen tot 3/4 jaar moeten tyd en ruimte krijgen en houden om kind te kunnen zijn.Ruimte om zich heen om alles te kunnen ontdekken en onderzoeken en beleven op hun eigen manier is zooo belangrijk om op te groeien tot evenwichtige mensen met respect naar elkaar.
    Ben nog steeds erg gelukkig met de ruimte die ik zelf kreeg op de boerderij,met alles wat ik daar meemaakte,bevruchting,geboorte en ook dood,op een natuurlijke manier.
    Ben oh zo blij dat ook onze kleinkinderen de kans hiervoor krijgen,en dat je op wat latere leeftyd soms mee moet werken,daar is totaal niks mis mee. Gr.Opa en Oma

  • nico

    Wat mij zo ontzettend verbaasd, is het feit dat de leerkrachten bijna de helft van hun tijd bezig zijn met administratie. Indirect werk doen dus.
    Ongelooflijk dat er weekverslag, maandverslag en meer geproduceerd moet worden voor de ouders, voor de school en voor weet ik wie. Wat zou ik moeten doen met zo’n statisch verslag van mijn peuter. Geen idee. Ik zie liever dat die “administratie” tijd direct aan het kind besteed wordt. Waarvoor dient dat alles, die verslaggeving. Er worden statistieken mee gemaakt, overzichten en dan? Het nare is dat dit niet door de onderwijskrachten is bedacht, maar door iemand achter een bureau ver weg, die zich wil profileren met al die vastgelegde info?

  • Annet

    Als juf van groep 3 merk ik, dat kinderen, vooral jongens, blij zijn dat ze niet meer hoeven te knippen en te plakken. Het moe zijn in groep 2 komt meestal, omdat ze naast school nog zoveel andere dingen hebben.
    Als ik in groep 2 ben, merk ik dat het een stuk relaxter omgaat dan in groep 3. Een klein stukje van de dag is maar verplicht. Tijdens het spelen kunnen ze rustig 10 min. wat dromen ed. Dat is in groep 3 niet meer zo. Kinderen zijn er dan echt wel aan toe om meer te werken.
    Van spelen leer je veel, maar dat kan thuis ook.

    • Berend

      Toch denk ik dat het spelen op school belangrijk blijft en zeker ook nog in groep 3. Tuurlijk komt leren dan meer naar de voorgrond, maar als ik soms hoor wat er allemaal gekend moet worden. Zelf ben ik 32, maar heb het idee dat het in mijn tijd een stuk relaxter aan toe ging. De druk is aardig hoog nu en dat door alle verwachtingen en niet alleen van school. Zelf denk ik dat het knustelen in groep 3 positief kan zijn. En dan hoeft het echt geen knippen en plakken zijn, maar bedenk maar een leuk projectje. Twijfel niet aan je kwaliteiten, want jij bent de deskundige, maar ik hoor en lees allerlei dingen en daar heb ik mijn vraagtekens bij.

  • Henk

    In Nederland gaan de kinderen wel relatief lange dagen naar school. In veel andere landen gaan met name de kleintjes ook korter naar school. Door de schooldagen korter te maken krijgen de kinderen meer tijd om thuis of op de BSO te spelen en knutselen. En de juffen/meesters hebben wat meer tijd om administratief werk te doen. Ik vind het voor mijn 4 jarige ook wel erg lang om van 8:30 tot 3:30 naar school te gaan. Eigenlijk best een eenvoudige oplossing.

    • wim

      Ik denk dat veel werkende ouders juist blij zijn met die tijden. Ik heb het wel met je eens hoor maar die bso zou niet moeten dat is echt een taak voor de ouders.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *