Kleuters willen ontdekken, zijn nieuwsgierig en leergierig… (23)

Francis is 32 jaar en een gepassioneerd kleuterjuf. Zij legt een link tussen het verdwijnen van de puurheid van kleuters en de moeite die veel volwassenen hebben met
het ontdekken van wie ze zelf zijn:

“In mijn ogen begint het kwijtraken van deze puurheid wanneer kinderen naar school gaan. Kleuters willen ontdekken, zijn nieuwsgierig en leergierig en leren m.n. via de zintuigen. Op school worden ze al snel geconfronteerd met werken op het platte vlak. Moeten ze eind groep 2 al behoorlijk wat letters kennen en al wat rekenvaardigheden beheersen. Dit gaat ten koste aan de zaken die zo vreselijk belangrijk zijn voor kleuters. Laatst was ik met een collega in gesprek en zij vertelde dat ze bijna geen tijd meer heeft om te knutselen, muziekles te geven en thema’s als sociale vaardigheden regelmatig in de kring te behandelen. We moeten drie keer per week een les uit de map Fonemisch bewustzijn geven, 1 keer per twee weken een les uit Alles telt, iedere week een letter van de week aanbieden én twee keer per week een woordenschatlesje geven volgens een bepaalde methode. Veel leerkrachten raken hierdoor hun creativiteit die zo belangrijk is voor de kinderen kwijt en staan daardoor met veel minder plezier voor de klas. Als je de kleuters ook nog aan hun beweging wil laten komen (en dat is heeeeel belangrijk) door goed buiten te spelen en te gymen, blijft er heel weinig tijd over voor andere (veel
belangrijkere) dingen. Heel veel collega’s geven aan weinig tijd voor knutselen te hebben omdat ze zoveel lesjes moeten geven…
Doordat er buiten de klas ook nog zo ontzettend veel werk bijkomt, m.n. in de vorm van administratie, zijn veel leerkrachten moe en dat heeft weer zijn uitwerking op de kinderen. Hier word ik heeeeel verdrietig van. In het kleuteronderwijs sta je aan de basis en door alles wat ons opgelegd wordt, is er weinig tijd om nog echt aan de
basis te werken. Een kleuter mag geen kleuter meer zijn. Ik hoor van ouders ook terug dat kinderen ontzettend moe zijn als ze thuiskomen, niet zo vreemd natuurlijk. Ze kunnen zichzelf bijna niet meer zijn en moeten de hele dag door van alles waar ze vaak nog niet aan toe zijn doen. Veel kinderen passen zich snel aan, dit doordat ze graag gehoorzaam willen zijn en lief gevonden willen worden. Ze mogen dan niet zijn wie ze zijn en op latere leeftijd kost het veel mensen vaak de grootste moeite om te ontdekken wie ze zijn. Kijk maar naar het aantal mensen dat met psychische problemen zit….. laat de kleuter weer kleuter zijn!!!”

 

34 reacties

  • Johanne

    Wat een diverse reacties, met allemaal hele ware kernen. Sla de handen ineen als ouders en school, en kijk wat er mogelijk is. Ik vind overigens dat school heel duidelijk aan moet geven bij opgave van een nieuwe leerling wat het inhoudt om nog niet leerplichtig te zijn. Ik heb mijn kinderen alle zes gewoon tot groep drie de middagen thuis gehouden, dan sliepen ze. Vanaf groep drie gingen ze doorgaans wel ’s middags, maar ook dan als ze moe waren: in overleg thuis gehouden. Onze juf gaf het zelf vaak aan: “Leg maar in bed, ze is moe”. (Soms vielen ze nl. in de speelhoek in slaap. Wel heel schattig, maar niet wenselijk).
    Overigens als ouder de plicht om goed te informeren hoe een school werkt, volgens welke methode, wel of niet met kleutercito’s, enz. In Nederland heb je erg veel verschillend onderwijs, er is veel keuze. Zelfs als je wilt de keuze om helemaal thuis les te geven. Dus school en ouders: pak je verantwoordelijkheid.

  • suzanne

    Klopt , de vrije scholen hebben een grote uitstroom naar het HAVO en VWO dat was zelfs al 25 jaar geleden.
    Het heeft te maken met het soort onderwijs, niet alleen de cognitie wordt aangesproken maar ook het hart en de handen. De ontwikkeling van het kind is breed en geeft daar door en optimale voedingsbodem tot een veelzijdige denk, voel en handelingspatroon.
    Daarbij is het een school die gekozen wordt door ouders die bewust deze leerlijn met hun kind aan durven gaan. Ouders die durven anders te denken, en dit ondersteunen ze vaak van thuis uit. In veel gevallen zijn de ouders hoog opgeleid. of/en bewust met de opvoeding van de kinderen bezig. er wordt ook een grote betrokkenheid van de ouder met de school verwacht
    Dit weer spiegelt zich in de hoge uitstroom.
    Let maar is op hoeveel bekende Nederlanders die hoog zijn opgeleid of vooral creatieve banen hebben, ooit de vrije school hebben doorlopen.

  • suzanne

    Beste lezers

    Kleuters zijn kleine wetenschappers in spe’. Alles wordt gevoeld geproefd, gehoord, gezien en ervaren. Gewoon uit hen zelf komt deze drang tot ontdekken en willen weten. Alles wordt razendsnel opgeslagen in de nog verse hersens van het kind, ze leren echt 1000 keer sneller dan wij, vast geroeste volwassenen. Wij moeten eerst kaderen, oude info verwijderen/aanpassen, om nieuwe dingen op te slaan. Waarom denken wij dat kinderen er baat bij hebben zo snel mogelijk als ons te worden?

    De kleine spontane wetenschappers zetten we vervolgens aan een bureau en vertellen dat wij geen wetenschappers willen zien maar brave burgers die gehoorzamen en keurig de formuliertjes met letters/vormpjes en cijfertjes omcirkelen. MMMMmmmm weg eigen initiatief, weg ontdekkingsdrang, weg enthousiasme, weg mens mogen zijn.
    Welk niveau van denken en ontwikkelen bieden wij deze kinderen eigenlijk aan?

  • Vrije school en hoge uitstroom naar het havo en vwo?? Nou dan kan ik je zeggen dat de goedverdienende ouders veel geld uitgegeven hebben aan extra lessen voor hun kroost, want met met vrij school krijg je dit niet voor elkaar. zelfs in het reguliere onderwijs spijkeren de ouders jaar in jaar uit hun kinderen bij anders redden zij het niet. Maar de grootste beperking van de mensen is het niet toegeven van zijn eigen beperking en daarom zal je nooit ouders horen die er eerlijk voor uitkomen dat hun kinderen extra les krijgen. En daar zijn ouders van welke schooltype dan ook geen uitzondering op.

  • Marjan

    Leerplicht geldt vanaf 5 jaar, met 5 uren vrijstelling per week, dus dagje van school thuis blijven mag totdat je kind 6 jaar wordt.

    “Naast de vrijstelling bedoeld in het eerste lid, kan het hoofd op verzoek van de in artikel 2, eerste lid, bedoelde personen ten behoeve van de jongere bedoeld in het eerste lid, tot ten hoogste 5 uren per week vrijstelling verlenen van de verplichting om te zorgen dat deze de school waarop hij staat ingeschreven, geregeld bezoekt.”
    http://wetten.overheid.nl/BWBR0002628/geldigheidsdatum_26-02-2013#3

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *