Irene werkt veel met dyslectische kinderen en Edukinesiologie. Ze ziet al zo lang in haar praktijk kinderen die te ‘jong’ naar groep 3 gingen en vreselijk faalden. Al was de kalenderleeftijd wel in orde, ze waren neurologisch daartoe onvoldoende toegerust. Met alle emotionele gevolgen van dien. En wellicht onnodig, indien men vanuit ontwikkelingsfasen kleuters zou kunnen observeren. Ook bij haar eigen kleinkinderen ziet ze de gevolgen van het huidige kleuteronderwijs:
“Mijn kleindochter van 4.4: de juf is lief, maar de school is stom. Waarom, vraag ik. Al die werkjes en die letters… Mijn kleinzoon paar jaar geleden was 5.9 (begin november geboren) en was nog ambidexter, schreef zijn naam van rechts naar links en in spiegelbeeld, maar is slim, verbaal goed en weetgierig. De school vond dat hij echt wel naar groep 3 kon…
Zijn moeder, Orthopedagoog, zag dat anders en hij heeft een heerlijke verlengde kleuterperiode gehad. Eenmaal in groep 3 leerde hij in hoog tempo en moeiteloos lezen, eind groep 3 op AVI‐5 of 6 niveau.”
Kinderen die in juli,aug,sept,okt,nov en dec 6 jaar worden gaan nu “verplicht” naar groep 3.
De 1 oktobergrens is niet meer.
Dat vergt m.i. een heel andere aanpak in groep 3. Helaas kom je dat in de praktijk nog niet veel tegen. Met alle gevolgen van dien. Slechte scores, handelingsplannen etc.
Natuurlijk zijn er kinderen die het aankunnen, maar laat de leerkracht dat nu samen met de ouders beslissen.
Als je nu adviseert een novemberkind bij de kleuters te laten, krijgt het kind meteen een doublure in zijn dossier!