Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

"De juf is lief, maar de school is stom."(64)

Irene werkt veel met dyslectische kinderen en Edukinesiologie. Ze ziet al zo lang in haar praktijk kinderen die te ‘jong’ naar groep 3 gingen en vreselijk faalden. Al was de kalenderleeftijd wel in orde, ze waren neurologisch daartoe onvoldoende toegerust. Met alle emotionele gevolgen van dien. En wellicht onnodig, indien men vanuit ontwikkelingsfasen kleuters zou kunnen observeren. Ook bij haar eigen kleinkinderen ziet ze de gevolgen van het huidige kleuteronderwijs:

“Mijn kleindochter van 4.4: de juf is lief, maar de school is stom. Waarom, vraag ik. Al die werkjes en die letters… Mijn kleinzoon paar jaar geleden was 5.9 (begin november geboren) en was nog ambidexter, schreef zijn naam van rechts naar links en in spiegelbeeld, maar is slim, verbaal goed en weetgierig. De school vond dat hij echt wel naar groep 3 kon…
Zijn moeder, Orthopedagoog, zag dat anders en hij heeft een heerlijke verlengde kleuterperiode gehad. Eenmaal in groep 3 leerde hij in hoog tempo en moeiteloos lezen, eind groep 3 op AVI‐5 of 6 niveau.”

elly-01

 

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

1 Comment

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *