De kennis van PABO studenten over onderwijs aan kleuters lijkt elk jaar wel minder te worden. Dit ervaart Elize als ze stagiaires in haar klas krijgt.
“Ik heb al een aantal keer een stagiaire in de klas gehad. Ik vind het een uitdaging en erg leuk om mijn kennis door te geven. Maar….. elk jaar lijkt het met de kennis onder de studenten wel minder te worden. Ze staan echt met hun handen in het haar en weten totaal niet wat je moet doen met kinderen uit groep 1‐2:
- Ze hebben er geen idee van in welke ontwikkelingsfase de kinderen zitten.
- Ze hebben geen kennis van kinderliedjes, kring en dansspelletjes.
- Motorische vaardigheden, hoe moet je een bewegingsles geven, hoe bied je een vouwles aan, hoe leer je een kind plakken, verven, knippen.
- Welke taalactiviteiten doe je in de kring, wat is belangrijk als je een prentenboek voorleest. Hoe bied je een versje aan?
- Hoe belangrijk is structuur, orde en regelmaat? Welke afspraken en regels zijn voor deze groep belangrijk om de dag goed te laten verlopen en de sfeer gezellig te maken.
Ik maak mij echt zorgen. Hier ligt een belangrijke taak van de opleiding. Wij hebben destijds in onze opleiding drie jaar stage gelopen, twee dagen in de week en projectweken ingevuld en lesgegeven. Nu komt een student 20 dagen en daarmee is het gedaan. Véél te weinig!
In de eindbeoordeling maak ik hier steeds een opmerking over, maar er wordt niets mee gedaan.
Straks zijn de KLOS‐ers er niet meer, kom op lerarenopleidingen, DOE IETS!”
Helemaal mee eens. ik heb ook die ervaring met stagiaires.
De pabo moet hiet echt wat mee en ik geef dit ook altijd mee als er iemand van de pabo komt kijken. de meeste begeleiders van studenten weten zelf ook niet waar ze het over hebben.