Hella ervoer de 2‐jarige PABO in 1990 als zeer algemeen en daardoor zeker wat betreft de kleuter behoorlijk ‘mager’. Ze kreeg een baan bij de kleuters en was meteen verknocht aan deze leeftijdsgroep. Ze besloot zichzelf bij te scholen, omdat ze het gevoel had bepaalde kennis over jonge kinderen te missen. En met kennis kun je collega’s en ouders overtuigen van het feit dat je kleuters hun eigen tempo van ontwikkeling moet gunnen.
“Ik ben de opleiding Intern Begeleider/RT Kleuters gaan volgen en heb toen behoorlijk wat kennis tot me kunnen nemen. Ik heb er heel veel geleerd en mijn kijk op kleuters is absoluut veranderd. Ik ben altijd al van mening geweest dat je kleuters hun eigen tempo van ontwikkeling moet gunnen, maar door die opleiding kan ik het nu ook onderbouwen in een gesprek met ouders of collega’s. Ik denk dan ook dat heel veel informatie van deze opleiding ook bestemd is voor de specialisatie van het jonge kind op de PABO. Die moet er zeker komen! Inmiddels hebben mijn onderbouwcollega’s en ik met succes de komst van een methode voor rekenen tegen kunnen houden.Om goed onderwijs te kunnen geven heb je geen methode nodig. Sterker nog, methodes halen het plezier weg in lesgeven omdat je iedere 2 jaar dezelfde thema’s doet. Onze volgende stap is om de veelheid aan CITO toetsen aan de kaak te stellen. Een veelgehoorde opmerking daarover is dat we die toetsen MOETEN doen van de inspectie.”