Met weemoed denkt Alie nog soms terug aan de eerste jaren dat ze een kleuterklas had: wat moeten die kinderen genoten hebben! Twee jaar geleden gestopt door aversie tegen het resultaatgericht werken en getoets, doet ze nu af en toe nog een dagje invalwerk:
“Vorig jaar stond ik een ochtend voor een instroomgroep (net 4‐ jarige kleuters) en op mijn werkbriefje stond dat ik als taalactiviteit woordjes van 3 letters met de kinderen moest klappen (bijv. ‘tak, kop en rek’, stond er). Ik heb even diep gezucht, het op me in laten werken en toen toch maar gedaan…. Vroeger deden we dit pas aan het einde van groep 2, als de kinderen voor en achter kenden en eerste en laatste en ze hun eigen naam konden herkennen als ik hem spellend zei! Ik weet dat ik een goede juf ben en ook dat ik mijn uitleg heel goed op kleuterniveau kan aanpassen, maar de meesten bleven me na enkele pogingen nog steeds wazig aankijken! Ik ben daar toen mee gestopt en heb een verhaaltje verteld over een meisje dat naar de speeltuin ging. Ik zag 14 geboeide koppies die zich dat wel konden voorstellen!”