Om de Tweede Kamer ertoe te bewegen om naar de praktijk te luisteren in plaats van naar de theorie lanceren wij: DE VRAAG VAN DE WEEK
Indien de vraag jou persoonlijk raakt, reageer dan kort met een eigen ervaring. De WSK zorgt er vervolgens voor dat jullie ervaringen bij de Tweede Kamer terecht komen.
Kleuterleerkracht kreeg van collega groep 3 naar aanleiding van leesproblemen bij een leerling de vraag: ‘Heb jij met dit kind wel genoeg gehakt en geplakt?’
* Heb jij ook een dergelijke ervaring? Hoe ging dat?
Reageren kan hieronder, maar ook via facebook of mail naar
kerngroep@wsk-kleuteronderwijs.nl
(Je reactie via mail wordt anoniem verwerkt als je dat wilt.)
Ik heb jaren gewerkt in het vrijeschool onderwijs waar kleuters nog mogen spelen. Voorlezen, liedjes zingen, ochtendspelen en vrij spel maken kleuters nieuwsgierig. Als ze er aan toe zijn komt het lezen vanzelf op gang in de volgende groepen.
Als oud kleuterleidster met de oude KLOS opleiding word ik erg verdrietig, maar vooral ook erg boos over hetgeen ik hierboven lees. Wanneer gaat men inzien dat de beslissing in 1985 tot 1 basisonderwijs een slechte zaak is geweest en komt er weer een aparte opleiding voor kleuters met voldoende aandacht voor de ontwikkeling van specifiek de kleuterleeftijd i.p.v. de situatie, zoals die nu in de PABO is?
De kwaliteit die wij in de opleiding tot kleuterleidster kregen, is m.i. niet te vergelijken met het huidige opleidingspakket. Hoe zeer iedereen ook zijn/haar best doet. Terwijl het toch duidelijk moet zijn dat als een fundament niet goed is, de rest een wankele basis heeft. Laat een kleuter spelend leren en zo de basisvoorwaarden om te kunnen gaan lezen, rekenen en schrijven te scheppen.
Hierbij sluit ik mij als oud klosser aan
Kleuters zijn geen schoolkinderen !
Spelend leren is zo belangrijk
Kleuters leren in fasen Je kunt het aanbieden maar niet afdwingen
Sinds een jaar ben ik invalkracht en kom daarom op verschillende basisscholen. Er wordt heus hard gewerkt. Met volle overtuiging. Het is echter onverteerbaar dat velen nog steeds denken dat een kind dat naar groep drie gaat al zo’n 12 tot 17 letters zou moeten kennen. Wat een onzin!!! Voor dat kinderen gaan en kunnen lezen moeten ze van te voren, dus als kleuter, al heel veel andere ervaringen hebben kunnen op doen. Klanken horen en ervaren met oa lijf en bewegingsspelletjes bij versjes en liedjes, maat en ritme ervaren, leren luisteren naar geluiden, verschillen ontdekken, bewegingen maken die synchroon gaan, van groot naar klein. Uitdagen om de intrinsieke motivatie aan te wakkeren. Richting ervaren met hun lijf van groot naar klein ook dmv spel en tegelijk in spelvorm herhalen van allerlei begrippen die verinnerlijkt moeten worden …. te veel om op te noemen. Ik zie Veel jongeren die problemen hebben, en frustratie ervaren omdat zij het gevoel hebben altijd maar te moeten presteren Omdat hun omgeving dat van ze vraagt maar niet vanuit een intrinsieke motivatie. Ik ben er van overtuigd dat heel vaak deze frustratie Een gevolg was wat zij al aan onzekerheid hebben meegekregen in de basis. Als kleuter kun je weerstand ervaren als je iets moet doen of denkt te moeten doen terwijl je hersenen daar eigenlijk niet klaar voor zijn. De meeste kinderen willen toch doen wat er gevraagd wordt en kunnen dit niet verwoorden maar ervaren wel. Dit kan heel lang door gaan en uiteindelijk opbreken. Uiteraard geld dit niet voor elk kind. Maar leer de kleuter en zijn brein kennen, handel er naar en we krijgen meer evenwichtige mensen.
Mijn ervaring is ook dat zowel kleuterleerkrachten als leerkrachten van groep 3 geen idee hebben hoe de leesontwikkeling gaat Sterker nog Op de school waar ik nu werk laten ze kleuters die nog niet voldoen aan de leesvoorwaarden gewoon doorgaan naar groep 3 want ja Dan doen ze groep 3 toch nog een keer over….Bizar en verdrietig
Ik heb afgelopen jaar na 10 jaar groep 4 weer ‘s een kleutergroep gedraaid. Ik heb me verbaasd en geërgerd: buiten spelen / gym was gereduceerd tot 45 minuten, waar er eerst een uur per dagdeel was. Bouwen is stapelen, puzzelen met het minste aantal stukjes, tekenen in vaste schema’s met tekenvrees ipv lekker vrij uit alles durven tekenen. Het hele idee van rijpjng is verdwenen. Ik deed voorheen ook curriculum schoolrijpheid met de oudste kleuters in het voorjaar ( iedereen mocht meedoen) maar niet een “cursus groep 3 voor beginners”. Ik denk dat er veel te winnen valt met een goede motoriek opbouw, kunnen ze in groep 4 tenminste knippen en schrijven met een goede pengreep, wat een hoop frustratie scheelt en minder fouten door een slecht handschrift.
Maar ook gewoon opruimen, zorgdragen voor materialen en boven alles: kind mogen zijn en de wereld ontdekken en ervaren. Ik denk juist dat nu de tablets en mobieltjes de vrije tijd opslokken van deze jonge kinderen, wij extra moeten investeren in buiten spelen en ontdekken en het ervaren van de wereld. Hoe kan je begrippen als hoogte en snelheid ervaren als je nooit van de bank komt? Wie leert je dat er verschillende bomen en bloemen en vogels zijn, met eigen namen? Ik heb genoten afgelopen jaar, maar werd tegelijkertijd ook erg verdrietig van het pushen van lesstof als training voor groep 3 en 4. Terug in groep 4 laat ik de kinderen wanneer het maar enigszins kan lekker spelen met de Lego, kapla en knutselkast. Kleuters met letters zijn het.