Contacten verminderen, zoveel mogelijk thuiswerken en na 21.00 uur niet meer de straat op. We weten het allemaal. Wat we ook weten is dat deze maatregelen een enorme impact hebben op het basisonderwijs, zo ook voor onze kleuters. Online lesgeven is vandaag de dag een noodzaak maar absoluut geen ideale omstandigheid. Het geringe aantal contactmomenten met de kinderen (en vaak ook ouders), leerachterstanden en minder aandacht voor het individuele kind zorgen voor grote kopzorgen onder kleuterleerkrachten.
Door de langdurige tweede lockdown en de beperkte mogelijkheden in het online onderwijs, dreigen de kinderen de motivatie en de leerkrachten de inspiratie voor het thuisonderwijs te verliezen. Om daar verandering in te brengen, willen we je in dit artikel een aantal ideetjes meegeven die zorgen voor enige variatie in de online lessen voor de kleuters, want we merken dat daar behoefte aan is!
Een aantal van de onderstaande ideeën zijn uit de praktijk gehaald en al dan niet aangedragen door kleuterleerkrachten zelf. We willen dit artikel graag interactief houden.
Om elkaar te helpen en steunen in deze tijd, willen we je vragen om jouw ideeën met ons delen, zodat we deze aan dit artikel kunnen toevoegen. Heb je één van de onderstaande ideeën zelf als eens gebruikt in de (online) klas? Deel dan je ervaringen met ons!
De knutseldoos
De kinderen kunnen nu geen gebruik maken van alle knutselspulletjes die ze op school voor het grijpen hebben. Dit betekent echter niet dat we hun creativiteit niet kunnen stimuleren. Door middel van dit ideetje zullen de kleuters creatief te werk moeten gaan met de mogelijkheden die ze wel hebben.
Laat de ouders van de kleuter een dag van te voren een doos samen te stellen met verschillende knutselmaterialen, denk aan; schaar, lijm, ballon, papier etc. De leerkracht geeft de kinderen een opdracht mee, bijvoorbeeld het maken van een fantasiedier. Vervolgens knutselen de kinderen een fantasiedier (of andere opdracht) puur en alleen met de spullen die de ouders in de doos hebben gedaan. Tijdens de volgende online les, kunnen de kinderen vertellen wat ze gemaakt hebben en welke materialen ze hebben gebruikt.
Kleurenspel
Even checken of je kleuters de kleuren van de regenboog al kennen? Speel dan het eenvoudige kleurenspel met ze. Noem een kleur en geef de kleuter een minuut of twee/drie de tijd om zo veel mogelijk huisartikelen te vinden in de genoemde kleur. Dit spel kun je natuurlijk met andere onderwerpen spelen zoals getallen, letters, dieren etc.
Wat ligt/lag er onder de doos?
Laat de kleine kleuterhersentjes kraken door dit eenvoudige spelletje. Het enige wat je nodig hebt is een doos of handdoek en een aantal voor de kleuters herkenbare voorwerpen. Leg de voorwerpen waarmee je wilt spelen op tafel zodat de kinderen het goed kunnen zien. Nadat de kinderen het gezien hebben, dek je het af met een doos of handdoek. Haal vervolgens een onderwerp weg (of voeg er juist eentje toe) en laat de kinderen raden wat er ontbreekt (is toegevoegd).
Wellicht stond er niks nieuws voor je tussen of passen deze activiteiten niet in jouw kleuterklas. Laat ons vooral weten welke activiteiten, spelletjes, lessen, methodes et cetera jij tot nu gebruikt hebt in les, dan voegen we deze toe! Op deze manier kunnen we elkaar helpen om onze kleuters het onderwijs te kunnen bieden dat ze ook in deze lockdown verdienen!
BAC
Wat een leuke ideetjes. Chapeau!
Sinds twee weken 2 keer per week een online moment met onze kinderen, waarin we een leuk spel met elkaar spelen. We zijn online met een klein groepje, zodat alle kinderen aan de beurt komen. Ze vinden dat enorm stoer, en wij hebben meteen een indruk hoe het met de kinderen gaat. Naast de online momenten sturen we elke dag een filmpje met een taaloefening en een rekenoefening. Deze ondersteunen de opdrachten in het werkpakket. In het pakket staan per dag 4 of 5 opdrachten. Er zijn taal-, reken- en creatieve opdrachten, maar ook filmpjes die aansluiten bij het thema en buitenopdrachten.
De taal- en rekenopdrachten zijn vooral opdrachten waarbij materiaal gebruikt wordt die ouders in huis hebben, zodat ze niet steeds naar de winkel hoeven te gaan.
Petje op, petje af.
Raadsels maken over spullen in huis.
Via scherm delen bewegen met meester Sander laten doen.
Tijdens online lesgeven in kleine groepjes met de kleuters beeldbellen via Zoom. Ik doe vaak het spel: zoek iets dat bijv groen is. Vinden ze echt geweldig. Ook voorlezen uit een prentenboek vinden vooral de meiden erg fijn. Of gewoon lekker even kletsen met elkaar. Het contact is erg fijn.
Videobellen in kleine growpjes en de laatste weken 1 op 1. Heel leuk: spelletjes met Kuif de papagaai ( die ze kennen van taalspelletjes) vooral grappig en leerzaam…en gekke beke trekken en van alles laten zien.
Weekprogramma met voor elke dag 4 opdrachten met filmpjes…vrije keuze en geen dwang. Dagelijks foto’ s opsturen en delen met extra filmpjes en wel en weetjes van kinderen.
Volg Kommee op Facebook en Instagram voor mooie buitenspeel-suggesties!
Zo belangrijk voor een evenwichtige ontwikkeling en ook voor afwisseling in de dag.
Gisteren en vandaag naar de spreekvaardigheid van mijn kleuters geluisterd door 1 op 1 te videobellen en tegelijkertijd een vooraf gekozen activiteit naar keuze van de kleuter te doen. 1 kwartier kletsplezier. Kleuren, tekenen, verven en kleien waren favoriet.
Kijk ook op: https://buitenlesdag.nl/ voor leuke ideeën om kinderen buiten te laten spelen.