Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

De kennis over het jonge kind verdwijnt. (40)

Dit is de opsomming van zorgpunten over het huidige kleuteronderwijs door een kleuterleidster die onderhand al 37 jaar met kleuters werkt:

  • De eisen worden strenger in het onderwijs, ook voor groep 1-2 . De resultaten zijn belangrijk en het kind is de dupe .
  • Voor het handelingsgericht werken moet je een groepsoverzicht en groepsplan maken, de uitvallers registreren, elke dag hulp bieden en vooral handelingsplannen maken als bewijs.
  • Methoden worden vereist : de doelen van taal en rekenen in kaart gebracht en de manier waarop de kinderen de doelen behalen , gebeurt door instructie en herhaling .
  • Het werken met thema’s is nog wel aan de orde, maar het spelenderwijs leren is ondergeschikt geraakt.
  • De Cito scores van groep 1 en 2 worden op de rapporten vermeld en gecontroleerd door de directie.
  • Een dag bij kleuters is geprogrammeerd en de druk voor de leerkracht is groot.
  • De administratie van de groep kost tijd en de leerling is een papieren kind aan het worden.
  • De leerkracht is 60 % bezig met administratie, vergaderingen etc en het belang van het kind is niet meer waar het om gaat in het onderwijs.
  • De resultaten worden er niet beter van in de midden- en bovenbouw.
  • Als je niet hoog scoort, word je als een zwakke school geregistreerd .
  • De jonge leerkrachten zijn goed met de computer en de kennis over het jonge kind verdwijnt, met alle gevolgen van dien.

2013-02-19-QR-code-Logo-Kleuteronderwijs

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *