Steun jij de doelstellingen van de Werk- en Steungroep Kleuteronderwijs? Bekijk hier onze doelstellingen en word lid!

Archief

Mees Martin (2)

Vaste structuur is belangrijk dus beginnen we met het welkomstlied dat iedere morgen terugkomt.

“Geef de hele wereld nu een hand, geef de hele wereld nu een hand, geef de grote en de kleine nu een hand, de hele wereld krijgt een hand. In Marokko, Turkije … “(de kinderen noemen een heleboel al- of niet bestaande landen op, waarbij we de landen tellen, getalsymbolen gebruiken en kijken hoeveel we er al genoemd hebben en hoeveel er nog moeten komen want het aanbod moet natuurlijk wel betekenisvol en beredeneerd zijn. Bij ‘poepland’ breekt er weer de nodige onrust uit en wordt er weer gelachen zoals iedere ochtend om dezelfde grap, heerlijk toch) “of op de maan, het maakt niet uit waar je wieg heeft gestaan, kinderen spelen met elkaar, omdat ze vriendjes zijn (waarbij ze elkaar een dikke hug geven)”. Vervolgens klappen ze tegen elkaars handen en zingen we lalalala. De gangdeur zwaait open en Lena komt binnen, ze is meestal te laat, buiten staat Ina voor het raam, ze wil naar binnen. Ook zij is meestal wat later omdat mama met de bus moet komen. Even een pas op de plaats, Mitch doet de deur open en ik probeer de aandacht weer te vangen. Met een luid ‘goedemorgen allemaal’ eindigt het welkomstlied. Vervolgens neem ik de namenlijst ter hand om te kijken of iedereen er is en te noteren wie er overblijven (en dat zijn er altijd veel) en noem 32 namen op in ‘doodse stilte’. Dat moet snel want Mijnheer Ger (de conciërge) is altijd vlug met binnenkomen (was hij met alles maar zo snel) om de lijst vervolgens mee te nemen voor de overblijfmoeders. Daar komt Mijnheer Ger al en weer moet ik, na zijn binnenkomst, de aandacht van de kinderen opnieuw vangen om samen te kijken welke dag het vandaag is en de dagritme-kaarten op te hangen (heel handig op een magneetbord). Joanna hangt ondersteboven op haar stoel, haar neus bijna op de grond en ze praat met een niet meer vliegende vlieg die onder haar stoel krabbelt. Nadat we de vlieg buiten gezet hebben, er 29 kinderen mee naar buiten liepen en Marko nog 3 rondjes om de zandbak rendde zitten we eindelijk weer in de kring en moeten Lyana en Lena plassen ……..

……. wordt vervolgd …….

Related posts
Archief

WSK Symposium 2024

Archief

Wachtwoord ledensite WSK vergeten?

Archief

Aanmelden als steunlid WSK-kleuteronderwijs

Archief

Herstellen van een goede opleiding voor het onderwijs aan kleuters (3)

Klik HIER en word (steun-)lid van de WSK en
blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *