Francis is 32 jaar en een gepassioneerd kleuterjuf. Zij legt een link tussen het verdwijnen van de puurheid van kleuters en de moeite die veel volwassenen hebben met
het ontdekken van wie ze zelf zijn:
“In mijn ogen begint het kwijtraken van deze puurheid wanneer kinderen naar school gaan. Kleuters willen ontdekken, zijn nieuwsgierig en leergierig en leren m.n. via de zintuigen. Op school worden ze al snel geconfronteerd met werken op het platte vlak. Moeten ze eind groep 2 al behoorlijk wat letters kennen en al wat rekenvaardigheden beheersen. Dit gaat ten koste aan de zaken die zo vreselijk belangrijk zijn voor kleuters. Laatst was ik met een collega in gesprek en zij vertelde dat ze bijna geen tijd meer heeft om te knutselen, muziekles te geven en thema’s als sociale vaardigheden regelmatig in de kring te behandelen. We moeten drie keer per week een les uit de map Fonemisch bewustzijn geven, 1 keer per twee weken een les uit Alles telt, iedere week een letter van de week aanbieden én twee keer per week een woordenschatlesje geven volgens een bepaalde methode. Veel leerkrachten raken hierdoor hun creativiteit die zo belangrijk is voor de kinderen kwijt en staan daardoor met veel minder plezier voor de klas. Als je de kleuters ook nog aan hun beweging wil laten komen (en dat is heeeeel belangrijk) door goed buiten te spelen en te gymen, blijft er heel weinig tijd over voor andere (veel
belangrijkere) dingen. Heel veel collega’s geven aan weinig tijd voor knutselen te hebben omdat ze zoveel lesjes moeten geven…
Doordat er buiten de klas ook nog zo ontzettend veel werk bijkomt, m.n. in de vorm van administratie, zijn veel leerkrachten moe en dat heeft weer zijn uitwerking op de kinderen. Hier word ik heeeeel verdrietig van. In het kleuteronderwijs sta je aan de basis en door alles wat ons opgelegd wordt, is er weinig tijd om nog echt aan de
basis te werken. Een kleuter mag geen kleuter meer zijn. Ik hoor van ouders ook terug dat kinderen ontzettend moe zijn als ze thuiskomen, niet zo vreemd natuurlijk. Ze kunnen zichzelf bijna niet meer zijn en moeten de hele dag door van alles waar ze vaak nog niet aan toe zijn doen. Veel kinderen passen zich snel aan, dit doordat ze graag gehoorzaam willen zijn en lief gevonden willen worden. Ze mogen dan niet zijn wie ze zijn en op latere leeftijd kost het veel mensen vaak de grootste moeite om te ontdekken wie ze zijn. Kijk maar naar het aantal mensen dat met psychische problemen zit….. laat de kleuter weer kleuter zijn!!!”
Nou Francis, rekenen is niet zo goed gelukt zeker? Als je de lesjes die verplicht zijn optelt, blijft er van de 25 uur lestijd nog ruim voldoende over om te knutselen, spelen in de hoeken, gym en buiten spelen. Op de tien scholen waar ik werk is er geen kleuter die stress heeft van de drukke werkzaamheden, en kunnen de juffen hartstikke leuke creatieve dingen maken met de kleuters, muziek maken, maar worden ze ook goed voorbereid op de dingen die komen gaan in groep 3. Kwestie van effectief plannen maken voor je groep. Ik sta al 32 jaar voor de klas, en ook vroeger ging het zo, alleen toen zonder methode, maar uit ons blote hoofd. Wees blij dat je het niet allemaal zelf hoeft te bedenken. Zo zie je niks over het hoofd en weten we zeker dat alle kleuters de basisvaardigheden hebben aangeboden gekregen. En administratie is nodig zodat bij een probleem snel actie kan worden ondernomen, en dat aantoonbaar is waar het mis gaat, maar de inspectie weet ook graag zeker dat iedereen zijn/haar werk naar behoren uitvoert. Dat wil je in het bedrijfsleven toch ook zeker weten, waarom dan niet van een leerkracht?
Overigens voor degenen die menen dat het kind beter thuis kan blijven: bedenk wel dat het dan een grote overgang is naar groep 3, en ze op allerlei gebieden achter lopen. Maar dan is het te laat om het nog te veranderen. Grote kans op een jaar extra. Niks mis mee trouwens, maar daar blijken veel ouders dan toch weer moeite mee te hebben.
Leerplicht is trouwens vanaf 5 jaar. Thuishouden tot groep 3 kan dus niet. Zie hiervoor de website van ministerie van onderwijs.
Goed betoog. Maar Jan, sorry hoor, waarom moeten moeders verplicht 2 jaar thuis en vaders niet? Wat een onzin.
kijk eens naar de vrije school, daar is het onderwijs aangepast aan de ontwikkeling van het kind, loop daar maar eens bij de kleuterklas naar binnen, onze dochter is ook te snel in haar hoofd gebracht in groep 3, het is werkelijk niet te geloven dat creativiteit als bijzaak wordt behandeld in het reguliere onderwijs, ze is nu helemaal op haar plaats,
onze vrije school in Amstelveen heeft zelfs een gemiddeld hogere uitstroom naar Havo VWO en vrije scholen doen gewoon mee met de Cito
Totaal niks mis met vmbo integendeel, realiteit leert ons wel dat het steeds de zelfde mensen zijn die het vmbo bezoeken. De doelstelling van de mammoet wet was gelijke kansen voor iedereen. Laat de kinderen van artsen, advocaten enz de komende 50 jaar eens naar het vmbo gaan, er is immers niks mis met het vmbo. En daar draait het om, iedereen vindt het vmbo niet erg tot dat hun kinderen zelf naar dit type onderwijs wordt gestuurd, waarom kom ik op het vmbo nooit kinderen tegen uit de bovenlaag van de samenleving terwijl er toch niks mis mee is?
Het gaat helemaal niet om het feit uit welk milieu een kind komt, als het een beroep wil leren waarvoor je geen universiteit nodig hebt ga je bv naar het vmbo. Of als je toevallig niet zo’n snelle leerling bent………Kinderen van hoogopgeleide ouders MOETEN vaak hogere opleidingen volgens als ze kunnen omdat ze willen pronken met hun kids.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Mijn kinderen gaan in Hong Kong naar een Internationale school.
Daar ligt de druk veel hoger dan in Nederland. Mijn dochter zit nu in groep 2. Leert al rekenen en kan al lezen. Ze missen er niets aan dat ze niet zoveel kunnen knutselen.
Ik vind wel dat ik als mama hierin een grote rol heb door thuis veel met ze te knutselen en spelen. Maar goed, hier is het ook stoer en cool als je de beste van de klas bent. Dat is in Nederland het omgekeerde, dan val je buiten de groep..