Dat de kleuter geen schoolkind is, maakten leden van de Werk-en Steungroep Kleuteronderwijs (WSK) duidelijk met het aanbieden van een petitie in de vorm van het Zwartboek Kleuters in de knel aan de Vaste Kamercommissie van Onderwijs in april 2013. Het roer moet radicaal om volgens de werkgroep. Onderwijsmethoden, lesprogramma’s en toetsen zijn teveel gericht op cognitieve prestaties. Kleuters moeten bijvoorbeeld uren op een stoel zitten om letters uit hun hoofd te leren. Leerkrachten moeten voldoen aan de van bovenaf opgelegde eisen terwijl ze ervaren dat ze onverantwoord bezig zijn in de klas.
Ze staan enorm onder druk, zoals blijkt uit hun verhalen waarin ze vertellen over weer een ander instructiemodel, nieuwe methode of dagplanning.
Elly de Wildt-Dienske, Erica Ritzema en Ewald Vervaet vertellen over hoe zij zich inzetten voor apart kleuterondewijs. De kleuterperiode zou opnieuw erkend moeten worden als ontwikkelingsfase en een plaats moeten krijgen binnen het Nederlandse onderwijsbeleid. Een nieuwe wettelijke structuur is daarvoor noodzakelijk. Dus geen Cito-toetsen en schoolse activiteiten meer, maar onderwijs dat aansluit bij een brede ontwikkeling van kleuters. Daartoe behoort ook een deugdelijk kleutervolgsysteem en een specialisatie ‘het jonge kind’ op de pedagogische academies. Net als in Vlaanderen bijvoorbeeld waar ze een vierjarige opleiding kleuteronderwijs hebben.
bron: www.beroepseer.nl
Ik ben op zoek naar praktische oplossingen voor het peuter- en kleuteronderwijs vanuit mijn vak, beeldende vorming/ kunst-en cultuuronderwijs. http://www.kleuterenmetkunst.nl
Ik denk dat kunstonderwijs/beeldende vorming een belangrijke bijdrage kan leveren aan het reguliere taal-en rekenonderwijs.
Eén van mijn inzichten is, dat er meer aandacht besteed moet worden aan de leerervaringen van kleuters, als zij spelenderwijs aan het leren zijn.